Kiinteistöliitto tuomitsee isännöintialan kartellimenettelyt

Julkaistu: 15.12.2022

Kiinteistönomistajia eli taloyhtiöitä edustava Kiinteistöliitto tuomitsee kartelliin syyllistyneiden isännöintialan toimijoiden menettelyt, jotka ovat olleet selkeästi taloyhtiöiden etujen vastaisia.

Kiinteistöliitto pitää kartelliin syyllistyneiden tahojen toimintaa markkinaoikeuden tavoin tuomittavana, ja näiden yritysten asiakkaana olleiden taloyhtiöiden kannalta erittäin valitettavana. Pyrkimys hintatason nostamiseen nyt tuomituilla toimenpiteillä on voinut vaikuttaa myös muiden isännöintiyritysten palkkioihin, eli kärsijöiksi ovat saattaneet joutua muutkin kuin tuomittujen isännöintiyritysten asiakkaina olleet taloyhtiöt.

”Pidämme erittäin positiivisena sitä, että Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV on viranomaisena ollut tehtäviensä tasalla ja ottanut kartelliasian tutkittavakseen sekä saattanut kilpailulainsäädännön vastaiset menettelyt julki ja markkinaoikeuden ratkaistaviksi”, toteaa Kiinteistöliiton yhteysjohtaja Timo Tossavainen.

Kiinteistöliitto on kartoittanut isännöintipalkkioiden tasoa ja kehitystä kolmen vuoden välein toteutetuilla tutkimuksilla.

”Mielenkiintoista on katsoa vuoden 2023 alussa seuraavan kerran toteutettavan palkkiokyselyn tuloksia ja isännöintipalkkioiden kehitystä viime vuosina”, Tossavainen sanoo.

Vahingonkorvaukset mahdollisia

Kartellista taloudellista vahinkoa kärsineillä on halutessaan mahdollisuus nostaa vahingonkorvauskanne ja hakea kärsityn vahingon korvaamista.

Vahinkoja koskeva todistelu on ratkaisevassa roolissa vahingonkorvausta koskevissa oikeudenkäynneissä. Taloyhtiöiden tulee valmistautua osoittamaan kärsimänsä vahingon määrä, mikäli taloyhtiö on aikeissa hakea vahingonkorvausta.

Kiinteistöliitto on koonnut taloyhtiöille tiiviit ohjeet, jotka löytyvät osoitteesta www.kiinteistoliitto.fi/taloyhtio/isannointi/isannointialankartellitutkinta.

Lisätiedot medialle:

Timo Tossavainen, yhteysjohtaja