Jäsenpalvelut
Neuvontapalvelut
(jäsentaloyhtiön hallituksen jäsenet, isännöitsijät, toiminnantarkastajat, tilintarkastajat - yhteystiedot tulee olla jäsenrekisterissä)
- lakineuvonta
- talous- ja veroneuvonta
- korjaus- ja tekninen neuvonta
- energianeuvonta (energiankäyttö ja -säästö sekä energiatehokkuutta parantavat korjaukset)
- ikääntyvien asumiseen liittyvä neuvonta
Neuvontapalvelujen yhteystiedot.
Koulutus
Kiinteistöyhdistyksen jäsenilleen järjestämissä koulutustilaisuuksissa käytetään luennoitsijoina valtakunnallisesti ja paikallisesti tunnettuja kiinteistöalan asiantuntijoita, jotka antavat tietoa ja vastauksia ajankohtaisiin kysymyksiin. Paikallisyhdistysten järjestämien koulutusten lisäksi Kiinteistöliitto tarjoaa jäsenille maksuttomia webinaareja. Koulutustilaisuudet antavat hyvät eväät hallituksessa toimimiseen. Luentoaineistot ja webinaaritallenteet löytyvät jäsensivuilta.
Kiinteistöliitto Kaakkois-Suomi järjestää jäsenilleen yhteiskuljetuksia kiinteistöalan messutapahtumiin mm. Taloyhtiö -tapahtumaan ja Kiinteistömessuille.
Jäsentiedote
Ajankohtaista asiaa ja käytännön ohjeita n. neljä kertaa vuodessa ajankohtaisista asoista, lainsäädännöstä, oikeuskäytännöstä, tariffeista, budjetoinnista, tilinpäätöksistä jne.
Suomen Kiinteistölehti
Valtakunnallinen kiinteistöalan ammattilehti, josta ilmestyy 10 numeroa vuosittain. Jäsenlehti.
Uutiskirje
Sähköiset uutiskirjeet lähetetään kaikille jäsentalojen edustajille, joiden sähköpostiosoite on yhdistyksen jäsenrekisterissä. Uutiskirjeissä on tietoa tulevista tapahtumista ja muista ajankohtaisista asioista.
Jäsensivut
Sivuille on koottu mm. oppaita, lomakkeita, uusimmat jäsentiedotteet, uutiskirjeet, koulutusten luentoaineistoja, webinaaritallenteet, lakihelppi 24/7, oikeustapaushakemisto, laskureita. Suomen Kiinteistölehden näköislehti ja paljon muuta hyöytytietoa taloyhtiön hallituksessa toimimiseen. Myös omien jäsentietojen päivittäminen onnistuu jäsensivuilla.
Rakennuksen kuntosovellus RAKU -maksuton jäsenetu
Raku on taloyhtiöille suunnattu verkkosovellus, jolla voidaan laatia asunto-osakeyhtiölain mukainen kunnossapitotarveselvitys sekä myös asuinkiinteistön kunnossapitosuunnitelma. Raku on Kiinteistöliiton jäsentalojen käytettävissä maksutta jäsensivuilta kohdasta Laskurit ja sovellukset. Lisätietoja https://www.kiinteistoliitto.fi/raku
Taloyhtiön omat nettisivut
Kiinteistöliitto tarjoaa jäsentalolle yhtiökohtaiset nettisivut. Taloyhtiösivut tehostavat asukasviestintää ja parantavat asukkaiden tiedonsaantia. www.taloyhtiosivut.fi
Mobiilijäsenkortti
Mobiilijäsenkortti-sovelluksella voit soittaa sekä Kiinteistöliiton että alueesi jäsenyhdistyksen neuvontapalveluihin, ilmoittautua koulutuksiin ja tapahtumiin, päivittää omia tietojasi jäsenrekisteriin ja hyödyntää jäsenetuja.
Palvelututka-palvelu
Palvelututka-palvelussa taloyhtiö voi hakea ja arvioida taloyhtiölle palveluja tuottavia yrityksiä lue lisää.
Edunvalvonta ja vaikuttaminen
Kiinteistöyhdistys seuraa yhteiskunnallista päätöksentekoa kiinteistöjen näkökulmasta osallistuen kiinteistönomistajia koskevaan keskusteluun. Voimakkailla kannanotoilla on pystytty vaikuttamaan mm. kiinteistöveron suuruuteen ja kunnallisiin tariffeihin.
Työnantajapalvelut
Työsuhdeneuvontaan liittyen taloyhtiöiden palkkaamien talonmiesten ja siivoojien työsuhdeasioissa neuvontaa antaa yhdistyksen toimisto tai tarvittaessa taloyhtiön edustajalla on mahdollisuus kysyä apua myös kiinteistöalan työnantajajärjestöstä Kiinteistöpalvelut ry puh. 020 7959480. Työsuhdeneuvontapalvelun käyttäminen edellyttää, että jäsen on ilmoittanut yhdistyksen jäsentietoihin toimivansa työnantajana.
Kirjalliset lausunnot ja toimeksiannot
Jäsentaloyhtiöt voivat epäselvissä ja kiistanalaisissa asioissa pyytää kirjallista lausuntoa Kiinteistöliitolta. Kiinteistöliiton kirjallisen lausunnon perusteella varsin usein saadaan asia ratkaistua ilman kallista, raskasta ja riskialtista oikeusprosessia.
Kirjallinen lausunto on maksullinen palvelu, joka on käytetyn työmäärän mukaisesti hinnoiteltava jäsenhintainen palvelu. Mahdollisessa oikeinkäynnissä Kiinteistöliiton kirjallinen lausunto on mlyös hyvä selkänoja ja tuki taloyhtiölle.
Lausunto perustuu aina jäsentaloyhtiön toimittamiin tietoihin. Jäsentaloyhtiö vastaa riittävien ja oikeellisten tietojen toimittamisesta.
Varsinaisia toimeksiantoja ei tarjota palvelumuotona, mutta yhtiöjärjestyksen muutoksia ja pienimuotoisia asiakirjaen laatimisia on mahdollista tilata erillistä korvausta vastaan.
Lausunto- ja toimeksiantopyynnöt tulee toimittaa ensisijaisesti sähköisesti osoitteeseen toimeksiannont@kiinteistoliitto.fi tai vaihtoehtoisesti postitse Kiinteistöliitto, toimeksiannot, Annankatu 24, 3. kerros, 00100 Helsinki. Lausunto- ja toimeksiantoprosessi alkaa, kun yhtiö on vastaanottanut Kiinteistöliitolta tilausvahvistuksen.
Huom! Kiinteistöliitto ei palauta lausuntoja varten toimitettuja materiaaleja.