Taloyhtiön laitetilojen lukitus syytä laittaa kuntoon

Julkaistu: 23.06.2020

Kiinteistöliitto suosittelee taloyhtiöitä tarkastamaan laitetilojen lukituksen ja päivittämään lukituksen turvalliseksi. Taloyhtiö voi liittää teletilojensa lukituksen esimerkiksi valtakunnalliseen etähallittavaan järjestelmään, joka varmistaa, että laitetiloihin pääsevät vain ammattihenkilöt, kuten teleoperaattorin tai sähköurakoitsijan edustajat. Etähallittava järjestelmä säästää myös aikaa ja rahaa, kun huoltoyhtiön ei tarvitse käydä avaamassa laitetilojen ovia eikä teleoperaattoreiden odottaa oven avaamista.

Taloyhtiön laitetiloissa on muun muassa antenniverkon ja tietoliikenneyhteyksien toiminnan kannalta välttämättömiä laitteita ja johtojen liittymäpaikkoja.

”Jos näiden tilojen lukituksesta ei ole huolehdittu asianmukaisesti, taloyhtiön tietoturva voi vaarantua. Ei siis ole lainkaan yhdentekevää, kenellä on pääsy laitetiloihin”, sanoo Kiinteistöliiton vanhempi lakimies Minna Anttila.

Lukitus ja avaimet osa taloyhtiön turvallisuutta

Taloyhtiössä yhtiön johto eli hallitus ja isännöitsijä vastaavat turvallisuudesta, johon lukeutuu myös lukitus- ja avainturvallisuus. Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) antoi viime vuoden lopulla suosituksen, jonka mukaan kiinteistöjen laitetilojen täytyy olla lukittuja. Viestintävirasto ja Finanssiala (FA) suosittelevat teletilojen lukkojen vaihtamista yhteiseen valtakunnalliseen sarjaan eli KTL1E -lukitusjärjestelmään, jota ylläpitää Yrityssuojeluyhdistys.

Vanhempi lakimies Minna Anttila muistuttaa, että taloyhtiöllä on kiinteistönomistajana velvollisuus huolehtia ammattilaisten, kuten teleoperaattorin edustajan tai sähkö- ja teleurakoitsijan pääsystä laitetiloihin. Toisaalta asiattomien pääsy kyseisiin tiloihin on estettävä tehokkaasti.

”Taloyhtiössä onkin suositeltavaa tarkastaa teletilojen lukitusturvallisuus ja avainhallinta ja päivittää ne asianmukaiseen järjestelmään”, Anttila sanoo.

Lisätiedot medialle:

Minna Anttila, vanhempi lakimies