Hallitustyöskentely haltuun!

Kevään tullen on aika kääntää katseet lähestyvään yhtiökokouskauteen, jossa seuraavat vaalit jo odottavat. Minkälaista kampanjointia pihaparlamenteissa mahdetaankaan käydä tänä vuonna ennen h-hetkeä.. onko istuvan hallituksen linja ollut enemmistön mieleen, minkälaisia pinssejä on ehdokkailla jaossa, entä kuka pärjää parhaiten ehdokastenteissä. Jännät paikat on tulossa!

Todellisuudessa kiihkeät hallitusvaalit taitavat olla vähemmistössä. Vaikka taloyhtiön hallituksessa avautuu mahdollisuus vaikuttaa koko yhtiön asumisviihtyvyyteen ja omaisuuden arvoon, harvemmin hallitukseen tunkua on - pikemminkin vajetta.

On miljoonan euron kysymys, miksi oman asumisviihtyvyyden ja omaisuuden hoitaminen ei kiinnosta. Yleisimpiä syitä lienevät ajankäyttö tai ajanpuute, vastuukysymykset, riidat ja tietämättömyys laittavat epäilemään hallituspestin mielekkyyttä. Pelätään, että yhtiökokouksessa hurraahuutojen saattelemana hallitusveneeseen nostettu uusi jäsen työnnetään kokouksen päätyttyä toiselta laidalta päistikkaa kylmään veteen. Asian ei tarvitse olla näin. Ei enää. Nyt jokaisella taloyhtiöllä on mahdollisuus ottaa käyttöönsä erinomainen perehdytysohjelma hallituksen jäsenille:

HTHJ® - Hyväksytty taloyhtiön hallituksen jäsen on verkkokurssikokonaisuus, jossa käydään läpi taloyhtiön hallinnon perusasiat. Kurssit sopivat niin hallitustyötä aloitteleville kuin kokeneemmillekin hallituksen jäsenille. Kurssi on Kiinteistöliiton jäsenille maksuton. Käy tutustumassa ja aloita opiskelu osoitteessa https://www.kiinkust.fi/tuote/hthj.

Kurssin suorittamisen lisäksi tutustu taloyhtiönne yhtiöjärjestykseen sekä tärkeimpiin sopimuksiin (isännöinti ja kiinteistönhuolto). Nykyisille hallituksen jäsenille kurssin käyminen näin yhtiökokouskauden alla antaa varmuutta niin tilinpäätöskokoukseen, kunnossapitotarveselvityksen laatimiseen kuin yhtiökokouksen valmisteluun ja läpivientiin. Uuden hallituksen järjestäytyessä on hyvä paikka antaa kaikille hallituksen jäsenille kotitehtäväksi käydä aloittamassa kurssi. Tai mikäli mahdollista, ottakaa hallitus koolle ja käykää kurssia yhdessä eteenpäin.

Kiinteistöliiton uudistuneilta jäsensivuilta löytyy hallitustyöskentelyyn työkaluja, oppaita ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Myös koulutustilaisuuksien aineistot tallennetaan jäsensivuille. Tutustu uusiin sivuihimme http://kaakkois-suomi.kiinteistoliitto.fi/  ja rekisteröidy käyttäjäksi.

Vaikka verkkopalvelumme tarjoavat tietoa ja työkaluja aikaan ja paikkaan katsomatta, muista että apu on vain puhelinsoiton päässä.

Sami Tammisto

Kirjoittaja on Kiinteistöliitto Kaakkois-Suomen toiminnanjohtaja.