Taloyhtiö vastaa pihan leikkipaikan turvallisuudesta

Julkaistu: 31.05.2022

Kesän kynnyksellä elämä taloyhtiöiden pihoilla vilkastuu, ja lasten leikkipaikat pääsevät talven hiljaiselon jälkeen jälleen kunnolla käyttöön. Jotta leikit sujuisivat turvallisesti, taloyhtiön kannattaa keväisin tehdä tai teettää leikkipaikan välineille, kuten keinuille, hiekkalaatikolle ja kiipeilytelineille, perusteellinen tarkastus.

Taloyhtiö vastaa pihallaan sijaitsevien leikkipaikkojen turvallisuudesta, joten yhtiön hallituksen ja isännöitsijän on syytä olla selvillä leikkivälineiden kunnosta.

”Kun taloyhtiö uusii leikkivälineitä, niiden tulee olla leikkikenttävälinestandardi SF 1176:n mukaisia. Vanhoja leikkivälineitä ei kuitenkaan tarvitse uusia, vaikka ne eivät olisikaan standardin mukaisia, jos ne ovat turvallisia”, sanoo Kiinteistöliiton vanhempi lakimies Minna Anttila.

Jos taloyhtiössä valmistetaan itse jokin leikkiväline, myös sen valmistuksessa täytyy noudattaa standardin vaatimuksia.

Huomioi nämä leikkipaikan tarkastuksessa

Leikkipaikan välineitä ja niiden kuntoa tarkastaessa kannattaa käydä läpi ainakin kuluvien osien, kuten saranoiden ja ketjujen sekä puisten osien kunto. Myös leikkipaikan alustan kuntoon ja hiekkalaatikon hiekan siisteyteen on hyvä kiinnittää huomiota.

”Kaikki rikkoutuneet osat tulee luonnollisesti uusia. Leikkipaikan kuntoa on lisäksi hyvä silmämääräisesti tarkastella ympäri vuoden”, Anttila kehottaa.

Leikkipaikan turvallisuuteen tehtävistä tarkastuksista ja leikkipaikan ylläpidosta kannattaa sopia kirjallisesti. Tehdyt tarkastukset sekä ylläpito- ja kunnossapitotoimenpiteet on hyvä dokumentoida.

Leikkipaikkojen tarkastamiseen ja leikkivälineiden asentamiseen on saatavilla turvallisuusvaatimuksiin perehtyneen ammattilaisen palveluja.

Tukesin video leikkipaikkojen turvallisuudesta

Lisätiedot medialle: