Ohje asuinkiinteistön kunnossapitosuunnitelman laatimiseen julkaistu

Julkaistu: 18.04.2018

Asuinkiinteistön kunnossapitosuunnitelman laatiminen -ohje on tehty suunnitelmallisen kiinteistönpidon tueksi ja siinä esitetään, kuinka kunnossapitosuunnitelma voidaan laatia.

Ohjeesta on hyötyä isännöitsijöille ja muille kiinteistönpidosta vastaaville tahoille sekä asunto-osakeyhtiöiden hallituksille.

Ohjeessa esitetty toimintamalli perustuu kiinteistön nykytilan tuntemiseen, kiinteistöstrategiaan ja kunnossapitotarpeisiin. Lähtötietoina on riittävät ja oikeat tiedot keskeisten rakenteiden, rakennusosien, järjestelmien ja laitteiden kunnosta. Kunnossapitosuunnitelman mukaisten toimenpiteiden taloudelliset näkökohdat otetaan myös huomioon.

Kunnossapitosuunnitelmassa (PTS) esitetään suositeltavat kunnossapito- ja korjaustoimet, niiden ajoitus ja kustannusennusteet seuraavalle 10 vuodelle. Tavoitteena on, että kiinteistö täyttää sille asetetut vaatimukset ja on asianmukaisessa kunnossa koko käyttöikänsä ajan. Toimenpiteet ovat oikein mitoitettuja ja niiden aiheuttamiin kustannuksiin tiedetään varautua.

"Ohjeen avulla selkeytetään kiinteistöalan käytäntöjä, yhtenäistetään kunnossapitosuunnitelmien sisältöä ja helpotetaan kiinteistönomistajien kynnystä kunnossapitosuunnitelmien laadintaan", toteaa Kiinteistöliiton kehityspäällikkö, tekniikan tohtori Jari Virta.

Ohje julkaistaan KH-kortistossa tunnuksella KH 90-00657 ja RT-kortistossa RT 18-11295

Ohjetta täydentävät Rakennustiedon muut suunnitelmallisen kiinteistönpidon ja korjaushankkeiden läpivientiin liittyvät ohjeet ja julkaisut:

• Kuntoarvio-ohjeet
  • Asunto-osakeyhtiön korjaushankkeen hankesuunnittelu
  • Kiinteistönpitokirja-ohjesarja (4 kpl)
  • KorjausRYL. Esiselvitykset ja purkaminen

Ohjeen on laatinut Rakennustietosäätiö RTS sr:n asettama toimikunta TK 384 Asuinkiinteistön kunnossapitosuunnitelman laadinta:

Anita Pietikäinen HSI Oy, puheenjohtaja

Tuuli Sirviö Suomen Isännöintiliitto ry (MTR-Isännöinti Oy)

Jari Virta Suomen Kiinteistöliitto ry

Harri Makkonen Vahanen PRO Oy

Ari Friman Kiinteistötyönantajat ry (Reimgroup)

Ilkka Friman Rakennustieto

Ohje on laadittu TkT Jari Virran käsikirjoituksen pohjalta.

Lisätietoja: ilkka.friman@rakennustieto.fi