Sähköautolaki tulee, oletko valmis?

11.12.2020

Vuoden lähestyessä loppuaan on kevättä kohti mennessä hyvä muistuttaa uuden sähköautolain mukanaan tuomista velvoitteista. Ensi keväästä lähtien jokaisen yli neljän pysäköintipaikan taloyhtiön täytyy ison, parkkipaikalle ulottuvan korjaushankkeen yhteydessä asentaa sähköautoille latausvalmius. Mitä uusi sähköautolaki siis tarkoittaa?

Sähköautolaki velvoittaa siis asentamaan valmiuden normaali- tai suuritehoiseen lataamiseen kaikille pysäköintipaikoille laajamittaisen korjauksen yhteydessä silloin, kun korjauksessa remontoidaan myös kiinteistöllä sijaitsevaa pysäköintijärjestelmää tai sen sähköjärjestelmää.

Laajamittaisen korjauksen määritelmä ei ole laissakaan yksiselitteinen. Sähköautolaki ei määrittele listaa sellaisista remonteista, jotka velvoittaisivat latausvalmiuden asennukseen, vaan velvoite riippuu remontin kustannuksista ja rakennuksen arvosta. Lain mukaan laajamittainen korjaus tarkoittaa remonttia, jossa rakennuksen vaippaan tai teknisiin järjestelmiin tehdyt korjauskustannukset ylittävät 25 prosenttia rakennuksen arvosta, maan arvo pois lukien. Rakennusvalvonta valvoo, onko kyseessä remontti, jonka yhteydessä latausvalmiuden asentamista vaaditaan.

Latausvalmius tarkoittaa kaapelointia, putkitusta tai muuta johtotietä, joihin voidaan myöhemmin asentaa kaapeli latauspisteitä varten. Laki ei siis edellytä varsinaista latauspistettä, vaan valmiutta normaali- ja suuritehoiseen lataamiseen.

Laki tuli voimaan 11.11.2020. Taloyhtiöiden osalta velvoitteita sovelletaan hankkeisiin, joita koskevat lupahakemukset tulevat vireille 11.3.2021 alkaen.

Kiinteistöliiton Kaakkois-Suomen alue haluaa tämän muistutuksen myötä toivottaa rauhaisaa joulun odotusta ja malttia pitää korona loitolla. Toisemme huomioon ottaen tästä selvitään yhdessä kohti kevättä!

Jari Luoma

Toiminnanjohtaja, Kiinteistöliitto Kaakkois-Suomi